Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Categories

Testimonials

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Sandro Rosell
FC Barcelona President

martijn baudoin 4z0 2mqe7io unsplash
W czasie, gdy okoliczności zewnętrzne zakłócają działalność gospodarczą i zmusiły wielu właścicieli do czasowego zamknięcia drzwi, branża handlu detalicznego musiała podjąć niejednokrotnie wyjątkowo trudne decyzje. Dla sklepów, które pozostawały otwarte w czasie trwania pandemii, oznacza to konieczność egzekwowania zasad dystansu społecznego, przemyślenia wzorców ruchu klientów na terenie obiektu oraz umożliwienie samodzielnych płatności także tych zbliżeniowych. Wielu przedstawicieli branży zaczęło korzystywać z rozwiązań pozwalających na monitorowanie ruchu klientów i stosowanie cyfryzacji do utrzymywania zalecanego przepisami dystansu społecznego. Wielu włścicieli zainstalowało osłony między kasjerami a klientami jako dodatkowy środek bezpieczeństwa, który miał na celu ochronę zarówno klientów jak i pracowników.

 

 

 

 

Część sklepów wykorzystała sytuację do wprowadzenia dokładnej analizy ruchu klientów w sklepowych alejkach, w celu monitorowania dystansu między klientami oraz wprowadziła rozwiązania cyfrowe, takie jak automatyczna analiza obsługi klientów. Inne sklepy, w ramach wprowadzania wymaganych zabezpieczeń, po prostu zdecydowały się zamontować dodatkowe osłony oddzielające klientów od kasjerów.
Terazszefowie firm handlowych muszą wprowadzać zmiany w funkcjonowaniu sklepów oraz regułach ruchu klientów, by zapewnić bezpieczeństwo, tak swoim pracownikom jak i klientom. Liderzy również zobowiązani są do weryfikacji głównych procesów biznesowych. Wśród nich mogłyby znaleźć się nowe sposoby zarządzania stanami magazynowymi oraz optymalizacja łańcucha dostaw zwiększająca wydajność i umożliwiająca zaplanowanie systemu zmianowego, który jest w stanie terminowo obsłużyć zamówienia internetowe oraz niewątpliwie większą liczbę zwrotów towarów. W ostatnich miesiącach popularność zyskały takie alternatywy jak transakcje typu „Zamów online, odbierz w sklepie” czy dostawa pod dom.
Wraz z rosnącą popularnością zakupów internetowych i zamknięciem części sklepów fizycznych, sieci dystrybucyjne zmagają się z większym obciążeniem. Aby poradzić sobie z nowymi wyzwaniami oraz zoptymalizować przepływy, sieci handlowe zaczęły zwracać uwagę na rozwiązania z obszaru automatyzacji i robotyki.
Wyzwania obecnej rzeczywistości skłaniają sieci handlowe do zwrócenia uwagi na automatyzację oraz robotykę – sklepy mogą zoptymalizować działalność, łącząc pracę ludzi z pracą mobilnych robotów autonomicznych (AMR). O ile faktycznie obserwujemy coraz częstszą współpracę ludzi i robotów, to do bieżącego stanu firmy nie doszły w sposób nagły – proces ten realizowany był stopniowo. Roboty AMR umożliwiają magazynom sprawniejsze przydzielanie pracowników do zadań, przy których są aktualnie potrzebni i zwiększanie wydajności w całym łańcuchu dystrybucji. Pracownicy nadal pełnić będą kluczową rolę w kontakcie z klientami.
Ograniczanie kontaktu fizycznego między ludźmi oraz podnoszenie wydajności to jedynie początek zmian wprowadzanych przez sklepy w ramach dostosowywania się do nowych potrzeb, zarówno pracowników jak i klientów. Konieczność przestrzegania zasad dystansu społecznego podnosi również rangę współpracy i komunikacji między pracownikami. Wysoki priorytet zyskuje również sprawniejsza obsługa stanów magazynowych oraz wsparcie klientów. Sieci handlowe niedysponujące systemami sprzedaży internetowej, jeśli chcą odnieść sukces w nowej rzeczywistości, muszą taką ofertę w szybkim tempie przygotować i odpowiednio wyskalować.
Branża, która do tej pory stopniowo wprowadzała nowinki technologicznie, niewątpliwie przyspieszy wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezpośredniej obsługi klienta, ponieważ sklepy dostosowują się do nowych nawyków zakupowych klientów. W nadchodzącym roku mogą jeszcze bardzie upowszechnić się takie rozwiązania jak systemy mierzenia temperatury pracowników i klientów czy dezynfekcja oparta na świetle ultrafioletowym. Rozwiązania długoterminowe, na które branża detaliczna powinna zwrócić uwagę i rozważyć ich wykorzystanie to automatyzacja ostatniej mili (ang. last mile delivery), optymalizacja odbioru zamówienia, płatności zbliżeniowe, samoobsługowe zakupy i stanowiska kasowe, model dark store, czyli internetowy zakup towarów z odbiorem w sklepie lub z dostawą do domu, a także rozwiązania micro-fulfillment, tj. zautomatyzowane systemy kompletowania zamówień dla małych detalistów. Systemy dark store czy micro-fulfillment posiadają duży potencjał szczególnie dla sklepów spożywczych, które wcześniej bazowały głównie na sprzedaży w lokalach, a na których pandemia wymusiła rozwój działalności w Internecie. W krótkiej perspektywie, firmy bazujące na modelu dark store oferują klientom bezpieczne i sprawne zakupy, a do tego są w stanie obsłużyć zamówienia z różnych sklepów spożywczych. Zalety systemów typu micro-fulfillment to bezpieczny i sprawny odbiór zamówionych towarów, a także zachowanie możliwości działalności sklepu fizycznego i tradycyjnej obsługi klientów.
Wiemy już, że e-handel to nie tylko tymczasowa konieczność i że różne nowe sposoby robienia zakupów zostaną z nami na dłużej. Ruch klientów w sklepach będzie w najbliższym czasie gwałtownie spadał, a firmy handlowe będą dostosowywały się do nowych realiów i odpowiednio optymalizowały zatrudnienie. Mimo że sieci sprzedażowe odpowiednio zmodyfikują swe strategie i przedstawią nową ofertę, sukces w postaci największej lojalności klientów odniosą te firmy, które wprowadzą najlepsze udogodnienia dla kupujących i w największym stopniu dostosują się do ich nowych nawyków.