Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Categories

Testimonials

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Sandro Rosell
FC Barcelona President

"Wiadomości" prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS w kampanii prezydenckiej!

Towarzystwo dziennikarskie przez wyborami prezydenckimi wzięło sobie za cel monitorowanie serwisów informacyjnych takich, jak TVN, TVP, czy Polsat. Ich zadnie polegało na ocenie tego, jaką część czasu antenowego każda ze stacji telewizyjnych przeznacza, na poszczególnych kandydatów.

Jak się okazuje Telewizja Polska w większości tematów związanych z wyborami, traktowała o głowie państwa - Andrzeju Dudzie. Na 101 tematów związanych ze zbliżającymi się wyborami, aż 65 z nich dotyczyło kandydata Prawa i Sprawiedliwości.

 

Czy "Wiadomości" były bezstronne?

Praktycznie każdy temat, oprócz jednego stawiał Andrzeja Dudę w pozytywnym świetle. Natomiast tematy dotyczące kandydata Platformy Obywatelskiej - Rafała Trzaskowskiego, były wobec niego krytyczne. Jak doskonale widać zachowanie Telewizji Polskiej kłóci się z rozporządzeniami z art. 21.1 Ustawy o radiofonii i telewizji, o bezstronności i niezależności mediów.

Wraz z coraz szybciej zbliżającymi się wyborami prezydenckimi stronnicza postawa "Wiadomości" nasilała się. Ostatniego dnia przed ciszą wyborczą tj. 26 czerwca, TVP wyemitowało rekordowo długi materiał, w którym przez 7 minut, dociekano tego, czy plan wyborczy najsilniejszego kandydata opozycji jest plagiatem.

 

Jak inne stacje telewizyjne odnosiły się w stosunku do kandydatów?

Warto zwrócić uwagę na podejście pozostałych stacji telewizyjnych. W "Faktach" mogliśmy zauważyć pozytywny, jak i negatywny stosunek do kandydatów. Były one krytyczne wobec władzy i kandydującego o reelekcje Andrzeja Dudy, jak i również opozycji. Co ważne "Fakty" informowały o wiele częściej o pozostałych kandydatach, niż Telewizja Polska.

W "Wydarzeniach" zaledwie 47 tematów, spośród 139 były poświęcone kandydatom ubiegającym się o fotel prezydenta. Andrzejowi Dudzie zostało poświęconych 27 materiałów, z czego tylko jeden negatywny. O Rafale Trzaskowskich pojawiło się 13 materiałów, w których krytyka, jak i aprobata były wyrównane. Pozostałe materiały były poświęcone reszcie kandydatów.

 

Jakie płyną z tego wszystkiego wnioski?

Z wniosków Towarzystwa Dziennikarskiego, które przeprowadzało monitoring wynika to, że "Wiadomości" nie wykazały bezstronności przedstawianymi przez siebie materiałami. Zatem "Wiadomości" prowadziły widoczną agitację wyborczą na rzecz kandydata Prawa i Sprawiedliwości - Andrzeja Dudy. Pozostałe komercyjne stacje takie jak, TVN i Polsat nie były tak stronnicze w prezentowanych przez siebie materiałach jak Telewizja Polska.