Kultura organizacji to pojęcie, z którym można spotkać się w nowoczesnych przedsiębiorstwach. Mówi ono o poszczególnych cechach oraz wyznacznikach, które wyróżniają firmę na tle konkurencji. Jest to również pewien zbiór zadań i zasad, jakie w niej obowiązują. Oznacza to, że dzięki ustaleniu kultury organizacyjnej można wybrać kierunek, w jakim powinna się ona kierować oraz zadania i cele, jakie powinny być wykonywane. To jest natomiast kolejny krok w kierunku sukcesu przedsiębiorstwa.
W jaki sposób kultura organizacji wpływa na jej sukces?
Kultura organizacyjna pozwala jasno i wyraźnie określić cel. Wpływa również na integrację pracowników, ponieważ ściśle określona kultura organizacji pomaga wytyczyć kierunek, w którym wszyscy zmierzają. Można więc powiedzieć, że budowanie kultury organizacyjnej to budowanie zespołu, który ma jasno określony cel. Dzięki temu można w krótkim czasie zauważyć efekty działań, ponieważ wszystkie dążą w jednym kierunku i są wyraźnie nastawione na sukces.
Podstawowe funkcje kultury organizacyjnej
Na kulturę organizacyjną składa się wiele czynników. Jest to takie połączenie i edukowanie członków organizacji, które pozwala na pełne zaangażowanie pracowników. Podstawowymi funkcjami, jakie wyróżniają elementy kultury organizacyjnej są ustalenie wspólnego kierunku działania oraz określenie, co jest istotne dla całego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że kultura dotyczy wspólnych poglądów, jakie reprezentują wszyscy, którzy mają do czynienia z daną organizacją.
Można więc powiedzieć, że określenie kultury organizacyjnej pozwala bez przeszkód nakierować ją na konkretne działania i doprowadzić do tego, żeby były one podyktowane dobrem wspólnym organizacji. Może ona określać nawet takie elementy jak szybkość wykonywanych działań oraz ustalanie priorytetów poszczególnych elementów.
Czy tylko kultura organizacyjna ma wpływ na osiągnięcie sukcesu przez firmę?
badanie kultury organizacyjnej oraz jej jasne określenie ma oczywiście ogromny wpływ na sukces przedsiębiorstwa. Jednak warto pamiętać, że nie jest to jedyny element wpływający na to, jak daleko zajdzie dana firma. Można powiedzieć, że jest to istotne, jednak nic nie zostanie odpowiednio zorganizowane jeśli po drodze pojawią się zaniedbania w poszczególnych elementach, jak zarządzanie, marketing czy dbanie o odpowiedni PR firmy.
Te wszystkie elementy razem wpływają na ciągły rozwój przedsiębiorstwa i kierują je w stronę sukcesu. Jeśli zostaną one odpowiednio zorganizowane, można mieć pewność, że wszystko zostanie przeprowadzone zgodnie z założeniami.